Vi erbjuder yinyoga, hatha yoga & mindfulness

DYNAMISK HATHAYOGA

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Nästan varje yogaställning har alternativ för att göra den enklare och variationer för att göra den svårare. 

Yogan anpassas till vad som passar bäst utifrån dina förutsättningar, vilket innebär att en ställning kan göras på många olika sätt och ändå ge samma positiva effekter. 

- VI YOGAR MED GLÄDJE -
 
YINYOGA

Yin yoga är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yin delar som bindvävnad, leder och ligament. Det är framförallt områdena kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden som man jobbar med. Man utför alla övningar på golvet och man håller varje position mellan tre till fem minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro- mindfulness.

Med musklerna avslappnade och med medveten andning fokuserar kroppen och sinnet på vad som händer. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet. 

Fördelar med Yin Yoga
Stretchar och ger flexibilitet till kroppens bindvävnad
Förbättrad flexibilitet i ryggrad och höft
Skapar en terapeutisk påverkan på lederna som får ökad ledvätska
Lugnare sinnelag, emotionell balans, ger övning i att hålla sig lugn när man utsätts för intern och extern stress
Stimulerar kroppens inre organ
Förser ryggraden med vätska och ger bättre cirkulation av vätskan
Lederna behåller sin mjukhet och rörlighet
Förbättrar och balanserar livsenergin (chi, qi, prana) via kroppens bindvävnad

- VI YOGAR MED ÖPPET SINNE FÖR ATT LUGNA SINNETS OLIKA VÄXLINGAR -